آیا قند خوب هم داریم؟

تحقیقات انجام گرفته طی دهه گذشته اهمیت اسیدهای چرب و پروتئین‌های ضروری (اسیدهای آمینه) را نشانداده‌اند. 

اکنون دانشمندان و متخصصان تغذیه در تلاشند قندهای ضروری را نیز بیابند.8 ترکیب قندی ضروری به طور جداگانه به عنوان واحدهای سازنده ملکول‌های گلایکن یا زنجیره‌های قندی عمل می‌کنند.
دو روش تاثیر مواد مغذی قندی بر سلامت ما از این قرار است:


1) این قندها می‌توانند با اشغال همه جایگاههای گیرنده سلول‌ها از اتصال ویروس‌ها و باکتری‌ها به آنها جلوگیری کنند. اگر ویروس یا باکتری به سلول متصل نشود، قادر به ایجاد بیماری نخواهد بود.


2) نقش پیچیده دیگری نیز برای این زنجیره‌های قندی وجود دارد. گلایکن‌ها تشکیل یک پوشش قندی را در اطراف هر سلول بدن می‌دهند و به همین طریق هم فضاهای بین سلول‌ها را پر می‌کنند. این قندها به صورت نوعی بزرگراه اطلاعاتی برای بدن عمل کرده و ارتباط داخل سلول‌ها و بین آنها با یکدیگر را تنظیم می‌کنند.زنجیره‌های قندی نقش حیاتی در همه فرآیندهای فیزیولوژیک شامل پاسخ دستگاه ایمنی بدن، تولید بافت و تکثیر سلولی دارند.یکی از مهم‌ترین اعمال گلایکن‌ها تسهیل عملکرد مغز است. برای مثال، سروتونین و دیگر نوروترنسمیتورها نیازمند گیرنده‌هایی جهت اتصال به سطح سلول‌های عصبی هستند. حافظه، پاسخ استرس و دیگر اعمال مغزی مهم ممکن است بدون کمک زنجیره‌های قندی تضعیف شوند.

منبع زنجیره های قندی

اگر شما یک رژیم غذایی غنی از میوه‌های غیرفرآیند شده و سبزیجات داشته باشید، مواد مغذی قندی زیادی را برای بدن خود تامین می‌کنید. اما فقط به دلیل آن که جزو ترکیبات قندی هستند الزاما نباید شیرین هم باشند. برای مثال فوکوز ، گزیلور و مانوز سه مورد از هشت قند ضروری هستند.قارچ‌ها و دانه‌ها حاوی فوکوز هستند، گندم سیاه، جو و مخمر گزیلوز دارند و مانوز هم در بروکلی، کلم و دانه‌ها یافت می‌شود. مشکل زمانی پیش می‌آید که مواد غذایی فوق تحت فرآیند شدید قرار گیرند. برای مثال انگور و پیاز دارای گلوکز ، یکی از هشت ترکیب قندی ضروری هستند اما زمانی که گلوکز برای تولید قند حبه‌ای فرآیند می‌شود ، مواد مغذی و فیبر کاملا جدا می‌شوند و آن را از یک ماده غذایی خوب به چیزی تبدیل می‌کنند که می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند.همانطور که دریافت روزانه مولتی ویتامین کاملا پذیرفته شده ، طرفداران مصرف مواد مغذی قندی معتقدند روزی علم پزشکی هم به فواید مصرف مولتی  گلایکن برای جلوگیری از بسیاری خطاهای ارتباطی بین سلول‌ها که منجر به حذف دفاع‌های ایمنی، واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های مزمن می‌شود ، پی خواهد برد.

منبع:http://baharbiology.persianblog.ir